Menü Bezárás

Neked is kell egy Lila Tehén…

Ahogy a reklámszakmában elterjedt mondás is tartja: ha minden jól megy, nem árt hirdetnünk. Azonban, ha rosszra fordulnak a dolgok, muszáj reklámoznunk…

Mi volt a válság előtt?

Kèpzeld el, ahogy álmaid kabriójában ülsz, az enyém kívülről hófehér, fekete bőrüléssel, vastag kerekekkel, csillogò felnikkel és legalább 650 lòerővel. Egy ilyen vagy ehhez hasnoló gyönyörűséggel száguldasz az autópályán, vannak néhányan, akik kielőznek és van, akiket Te előzöl meg, de jól megfértek egymás mellett, ez volt a válság előtti időszakban. Az autódban volt  gps, tudtad merre tartasz, az autók felszerelése különbözött volt közöttük hibrid, autómata és persze tanulóvezető is, de tudtad, hogy az eszközök a kezedben vannak, az autód biztonságos, a cascodat befizetted és az út nagy meglepetéseket nem tartogathat a számodra.

Vagy mégis?

Egyszer csak vège lett az útnak… hogyan tovább?

Gyorsan felmérted, hogy a jelenlegi autód nem alkalmas  arra, hogy ezen a sáros, sziklás, göröngyös úton tovább haladj vele,  de jó hír, hogy a többieké sem alkalmas a tovább haladásra.

Ebben a helyzetben kettő dolgot tehetsz,  vagy felhúzod a kabrió tetejét, kényelmesen hátradöntöd az ülést ès csendben vársz. Közben erősen bízol abban, hogy lesz majd valaki, akiben elég erős a kalandvágy , aki  elèg bátor lesz hozzá, hogy nekivágjon az útnak, Te  pedig majd mehetsz az általa kitaposott úton!

Vagy szerzel magadnak egy másik autót, ami terepbiztos, amivel a megváltozott körülmènyek között is haladni tudsz, ami pont olyan, mint Te, nincs előtte akadály. Ha autót  cserélsz, akkor számolnod kell azzal, hogy az elején mindenki más bolondnak fog tartani, sőt az is lehet, hogy meg akarják majd akadályozni, hogy Te legyél az első, aki az irányt mutatja, de ne foglalkozz semmivel, csak kapcsolj terep fokozatra és indulj el!

Vészhelyzet vagy lehetőség?

Vészhelyzet idején általában az első terület, amitől elvonják az erőforrásokat, az a marketing. Logikusnak tűnik, hiszen ekkor mindenki átáll túlélő üzemmódba és megpróbálja minimalizálni a kiadásait, a fontossági sorrendben a hirdetések pedig valahogy mindig legalulra kerülnek. De biztosan jól van ez így? 

Lehet csendben maradni és kivárni, de nem feltétlen az az okos, aki néma. A csendes márkák ismertséget és piaci részt vesztenek. A marketing eltűntetése egyenlő az öngyilkossággal. A pánik következménye pedig a kiszámíthatatlanság, kapkodás, ahogy ezt 2 hónappal ezelőtt te is láthattad. Akkor a legkönnyebb versenyelőnyt teremteni, mikor mindenki más behúzza a fèket, ehhez tények alapján sietve, de nem kapkodva kell döntéseket hozni.

Mi van most a fogyasztóiddal? Szoronganak és informáciòéhesek, kerülnek mindenfajta kockázatot, iránymutatást ès gondoskodást várnak, valakit, aki megnyugtatja őket és mutatja a kijáratot az alagútból. Ez az èrtèkesítès nem olyan mint a korábbi, nem termèket fog venni a fogyasztò, hanem biztonságot.  Mindegy milyen terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, amit jelen helyzetben el tudsz adni az a bizalom, a bánásmód és a biztonság érzése, a legfontosabb, hogy kommunikálj vele, nyugtasd meg!

Ha értékesítesz egy terméket az első kérdés, amire meg kell találnod a választ: Milyen problémára nyújtok megoldást? Miért éri meg  megvenni a termékemet vagy szolgáltatásomat? Mi az az előny, amit megvásárol a fogyasztó? pl. egy vérnyomáscsökkentő gyógyszernél nem az lesz az előny, hogy nem lesz magas a vérnyomásod, hanem az, hogy tovább élek, ott leszek az unokám diplomaosztóján esküvőjén vagy akár meg tudom mászni a Himaláját.

Képzeld magad a vevőd helyébe! Mi lenne számodra a legfontosabb egy termék vagy szolgáltatás vásárlása esetén jelen helyzetben? 

Megkapom azt a terméket? Hol tudom átvenni? Nyitva vannak? Van-e házhozszállítás? Megtartjuk-e a rendezvényt? Lehet-e online konzultálni? Tudnak-e időpontot változtatni? Visszafizetik –e? Mikor? Hogyan? A teljes összeget?

Nagy port kavart a Bónusz Brigád fizetőképtelensége –  röviden összefoglalva bár szerintem mindenki ismeri őket… Nos, ők az a bizonyos kuponos cég, akiknél szállást, élményeket, gasztro csomagokat és lényegében mindent is kedvezményesen tudtál vásárolni! Most annyi történt, hogy amiket a Brigád eladott szállásokat, élményeket, azt nem fizette és nagy valószínűséggel nem is fogja tudni a szolgáltató cégeknek kifizetni.

Több 100 sőt szerintem több 1000 felháborodott ügyfél és szolgáltató követeli a pénzét, és ahelyett, hogy kommunikálna a közösségével, leírná, hogy igen hibáztunk, igen jelen helyzetben X partnert még nem tudtunk kifizetni, DE –  válságkommunikáció, fizetési ütemezés, tárgyalások és folyamatos kommunikáció az elégedetlen ügyfelekkel – nem látok bele a Bónusz Brigád stratégiájába…. de biztosan nem az a megfelelő kommunikáció, ha nincs kommunikáció…

Fő mottó: Alkalmazkodom, tehát vagyok és leszek is!   

Mitől lesz válságálló egy stratégia?  attól,  hogy rövid időn belül képes leszel alkalmazkodni a kialakult piaci helyzethez! Mit jelent ez pontosan?

Ne vágjuk el ész nélkül a marketing kiadásainkat!

Hosszú távon ugyanis azok a cégek kerülnek ki a válságból győztesen, akik képesek voltak megőrizni a helyzetüket a piacon, annak köszönhetően, hogy egy erős brandet sikerült kiépíteniük a marketing eszközök segítségével. A rövidtávon felmerülő problémák megoldása és az alkalmazkodóképesség lesz a hosszú távú sikereidnek a kulcsa.

Mi történt mikor bejelentették a karantént?  Néhány napon belül bezártak a szállodák és az éttermek, mert azt gondolták így nem tudják szolgáltatásaikat eljuttatni a fogyasztókhoz… de biztos ez?

Ha az éttermeknél maradunk, azok, akik rájöttek, hogy igenis tudnak szolgáltatni csak alkalmazkodniuk kell az új piaci igényekhez, azok áttértek az online kiszállításra.

A legjobb példa erre a Netpincér, aki 30 nap alatt megduplázta a regisztrált éttermeinek és megtriplázta a futárainak a számát. A piaci igény változott, mivel az emberek otthon maradtak és online rendeltek, ezért azok az éttermek, akik meglátták a lehetőséget azonnal átálltak az online kiszállításra és beregisztráltak az online rendszerbe. De elkezdtek megjelenni az online kurzusok, az online üzleti találkozók, az online edzések, hiszen amikor az emberek folyamatosan online vannak, csakúgy falják az online tartalmakat; online vásárolnak, online főznek, online tanulnak, online dolgoznak, online meetingelnek, online edzenek, online élik a társas életüket… és közben folyamatosan pásztázzák a világjárvánnyal kapcsolatos híreket, naná hogy online… csak aludni jönnek le a netről. Ez tehát nagyon nem az az időszak, amikor mindennel együtt az online marketing tevékenységet és költségeket is takarékra kell venni, bármennyire is válság és bizonytalanság van.

Aki mer az mér, aki mér az mer! Mit jelent ez?

A digitális marketing eszközök egyik nagy előnye, hogy adatok formájában folyamatos visszacsatolást kaphatunk arról, hogy egy-egy kampányunk, hogyan teljesít. A számszerűsített adatok alapján aztán a változó igényeknek megfelelően alakíthatjuk és formálhatjuk üzeneteinket, így azok nagyobb eséllyel juthatnak el célközönségünkhöz. Az eredmények alapján pedig tovább fejleszthetjük, és ha szükséges át is alakíthatjuk stratégiáinkat, ezáltal nemcsak cégünk túlélését segítjük, hanem a növekedését is.

Azok a cégek és marketing erőfeszítések fognak eredményeket hozni, amelyek képesek a gyors és ügyfélközpontú átalakulásra.

Egy új stratégia kitalálásánál nem kell bonyolult dologra gondolnod, fogj meg egy lapot és egy ceruzát, és józan paraszti ésszel gondold végig, mi most a fogyasztóid legnagyobb problémája és a Te vállalkozásod milyen megoldási javaslattal tud szolgálni? – ezt összepárosítod és már kész is az elmélet.

DE, ami nagyon fontos, ezt vezesd is át a gyakorlatba, ne ess bele abba a hibába, hogy kitalálod a megoldást csak éppen elvérzel a megvalósításnál.

Az egyik cég, célcsoportja, akiknek dolgozom 32-55 év közötti nők, akiknek tudjuk, hogy jelen helyzetben a legnagyobb kihívásuk az, egyensúly megtalálása, a munka, a gyerek, a főzés, a takarítás, a bevásárlás fronton.  Normál esetben a kommunikáció arra irányul, hogy extrém élményeket adunk el Nekik, de jelen helyzetben azonnal változtattunk a stratégián. Ezért úgy döntöttünk, fókuszba helyezzük a gyermekek lefoglalásáról, a hasznos időtöltésről és a szórakoztatásról szóló tartalmakat, segítünk a szülőknek úgy lefoglalni a gyermeket, hogy az szórakoztató legyen mindenki számára.

Gondosan összeállítottunk egy havi forgatókönyvet, megtervezve melyik nap milyen kihívás elé állítjuk a szülőket. Természetesen az összes kísérletet, kihívást házon belül mi is megcsináltuk, így tudtuk mire kérjük a többieket. Azt kell mondjam az új stratégia telitalálat lett. Az eredmény önmagáért beszél, egy hét alatt az oldal követői kezdték megszokni, kedvelni, kipróbálni a kihívásokat. Az oldal olyan elérést produkált, amit be kell valljam még sosem láttam, az organikus elérés megverte a fizetett hirdetéseket, ez azért nagy szó. A legjobb video, amiben a gyerekek szerintem a leggusztustalanabb kísérletet mutatták be, meghaladta a 950.000-es elérést és 450.000-es megtekintést, a videonak annyi a sajátossága, hogy pozitív kicsengésű, vicces, szórakoztató és egy kicsit sem mesterkélt…

Fontos, hogy nézd meg mit csinál a konkurenciád és aztán csinálj valami egészen mást, amit senki más, mondok egy egyszerű példát, képzeld el, hogy ülsz a vonaton és a napsütötte Osztrák Alpokon haladva gyönyörködsz a tájban, a vonat egyszer csak megáll egy állomáson, ahol mindenki leszáll és nézelődik, hogy jön ez ide? Hiszen nem utazol vonattal vagy ha mégis akkor meg mindek szállnál le róla nincsen semmi látnivaló…  vagy mégis?

A legelésző  fekete fehér tehén látványa megszokott senkit nem érdekel, bárhol láthatsz ilyet, de mi van akkor, ha van ott egy, ami tegyük fel lila vagy rózsaszín  vagy szivárvány színű?  Az bizony megy az Instagramra, a napi történetbe, facebookra és ha ügyes vagy még Tik-Tok videot is készítesz belőle.  Maradj nyugodtan a vonaton, ha a lila tehén a Tiéd! Ez a cél!

Lépj ki a megszokottból!

Amit a legtöbben marketingnek gondolnak….      

Van egy facebook oldalam meg egy weboldalam, amit a szomszéd Bélus összerakott mert ő valami ilyesmit tanul az egyetemen, igaz, hogy mobil nézet nem a legjobb és a webáruházat is frissíteni kellene, de kinek van erre ideje…

Sokan voltunk úgy az elmúlt időszakban, hogy amikor peregtek a hétköznapok, jöttek a rutinfeladatok, voltak dolgok, amikre egyszerűen nem jutott idő. Tudtuk, hogy meg kell(ene) majd valamikor csinálni, de nem volt életbevágó, ezért csak görgettük magunk előtt.

Lehetett ez egy ötlet, ami kidolgozásra várt, egy konkrét feladat vagy fejlesztés… Tudtuk, ha időt tudnánk rászánni, sokkal hatékonyabbak, ütősebbek, profibbak lehetnénk. De mivel a szekér e nélkül is ment, nem szántunk rá időt (mert nem is volt), nem fektettünk bele energiát… és mindig csak sóhajtoztunk, hogy „maaajd ha egyszer több időm lesz, biztos, hogy megcsinálom”.

Fejleszd az online marketing tevékenységedet, és tervezd meg a Facebook posztokat, a weboldalra szánt cikkeket. Fontos, hogy ne állj le! Készíts folyamatosan új tartalmakat, amelyek érdeklik az embereket a látogatókat, a követőidet.

Jöhetnek a minőségi tartalmak! Na, nem úgy, ahogy eddig… ahogy időd, lehetőséged és kedved volt… hanem ahogy mindig is akartad… ügyfélkarakter (perszónakészítés)… stratégia… most aztán tényleg nem mondhatod, hogy neked erre nincs időd. Ráadásul ezen munkák nagy része nem is „egyszer használatos”. Most beleteszed az idődet, energiádat és a jövőben tudsz ezekre támaszkodni.

FONTOS! Nincs varázsgömb és nincs varázspálca, aminek a segítségével egy csapásra megoldódik a problémád, ez pont olyan mint amikor értékesíteni akarsz de nem teszel érte semmit csak várod, hogy majd felhív magától a vevőd…

Mindketten tudjuk, hogy nem fog! Itt most csak Te vagy és a lehetőség, az, hogy Te ott leszel-e azok között, akik átülnek a terepjáróba és utat törnek csak rajtad múlik!